Det er rart at være på ferie med familien. Men når der er mange mennesker samlet, er der også forskellige ønsker og forventninger til ferien. Her kan du læse, hvordan jeg gjorde for at få lidt friluftsliv ind i en familieferie, der ikke havde friluftsliv som hovedfokus.

Familieferie kombineret med friluftsliv

I foråret 2018 var vi med min svigerfamilie i Canada og USA i to uger. Jonas og jeg havde 10 dages tid sammen, inden vi mødtes med de andre. Der fik vi set New York i et par dage og derefter Toronto, hvor vi kørte op til Montréal og videre til Algongquin Provincial Park på vej retur til Toronto.

Vi var seks voksne (31-70 år) og to børn (6 år) af sted sammen. Turen startede med 5 overnatninger i Niagara Falls efterfulgt af en uge i Orlando, Florida. Nogle ting var planlagt på forhånd. Niagara Falls var der for eksempel planlagt fødselsdagsmiddag og i Orlando var Disney World planlagt som en fælles aktivitet.

Planlægning af friluftsliv på familieferie

Jonas og jeg havde gjort vores forarbejde ved at undersøge, hvilke udendørsmuligheder der var i både Niagara og Orlando. Med to lejebiler til rådighed gav det mulighed for, at vi kunne splitte os op. Vi havde fået Turen går til Florida i julegave og her var der en lille sektion med friluftsliv, som gav os inspiration og mulighed for at søge videre på internettet.

I Niagara fandt jeg på forhånd nogle korte ruter, vi kunne udforske. I Orlando fandt jeg nogle forskellige cykelruter og nogle mindre naturreservater, hvor vi kunne gå nogle ture. Det var rigtig godt, at vi havde skrevet tingene ned og gemt links på iPad’en hjemmefra. På den måde havde vi tingene ved hånden og kunne nemt slå op, hvad mulighederne den pågældende dag var.

Guide til Niagara Falls > > >

Afstem forventninger på forhånd

Seks voksne mennesker i forskellige aldre og aktivitetsniveauer kan hurtigt blive uenige om, hvad planen for dagen skal være. Børnene har også en idé om, hvad de gerne vil. Derfor er det vigtigt at få afstemt forventninger på forhånd, så I ikke sidder på ferien og bliver uvenner. Vi lavede hver især en liste med ting, vi godt kunne tænke os at opleve.

Nogle af tingene var de samme og dem lavede sammen. Andre ting lavede vi hver for sig og det var helt i orden. Vi aftalte for eksempel, at vi tog ud hver for sig i løbet af dagen og mødtes klokken 18 i huset og tog ud at spise aftensmad sammen. På den måde havde alle mulighed for at opleve de ting, de ville og vi havde hyggetid sammen om aftenen. Og som sagt havde vi nogle aktiviteter sammen, blandt andet Disney World, hvor der jo også er aktiviteter for både store og små barnlige sjæle.

Giv plads til ændringer og hinanden

Selvom mange ting kan planlægges på forhånd, skal der også være plads til ændringer. Der skal være plads til, at børnene tager en dag hjemme i poolen med Nintendo og afslapning. Der skal være plads til at ændre planerne, fordi himlen pludselig åbner sig og det regner dagen lang.

En endnu vigtigere ting er at give plads til hinanden. Vi er alle forskellige. Vi kan alle få det forkerte den ud af sengen. Husk at tælle til ti og trække vejret, hvis du bliver irriteret. Det hjælper ikke på situationen at blive uvenner. Der skal være plads til alle og alle parter må tage hensyn. Der kan hurtigt gå hårknude i ferien, når så mange mennesker, der ikke er vant til at bo sammen, er samlet under samme tag.

Læs mere om familieferie og vandring hos Helles Univers > > >

Hvordan får du klemt friluftsliv ind i din familieferie?