Professorens Plantage og Gedebjerget er ikke nødvendigvis destinationer, du vil komme forbi, hvis du blot Googler dig frem til natursteder i Danmark og ikke er kendt i Nordjylland eller Sæby. Men begge steder er et besøg værd. Jeg nød naturen i og omkring Sæby en stormende septemberdag, hvor solen stråler tittede frem bag skydækket og regnskyerne var forbipasserende.

Professorens Plantage

Historien bag navnet “Professorens Plantage” stammer fra den tidligere ejer, Walther Engel, der var professor på Teknisk Højskole i København.

I 2016 blev der anlagt en ny sti i Professoren Plantage, som er et naturskønt område ved kysten lige syd for Sæby. Stien på 3 kilometer er velegnet til barnevogne, kørestole og rollatorer. Jeg mødte både motionister og gående på min tur rundt i plantagen, som du finder her.

Efteråret blæser op

Der er noget helt særligt over at være ude i naturen, når Moder Natur viser tænder. Det er barskt, råt og helt fantastisk. Selvfølgelig skal man tage sine forholdsregler og derfor havde jeg heller ikke min hængekøje med. Når det blæser eller stormer, er der stor risiko for, at der falder døde grene ned fra træerne og dem får du i hovedet, hvis du ligger i hængekøje.

Jeg kørte fra storm og regn til blæst og pletvis solskin og tørvejr. Hvor heldig har man lov til at være? Jeg parkerede bilen og gik en tur langs kysten hen mod Professorens Plantage. Stranden var fyldt med muslingeskaller i alle afskygninger. Jeg tror aldrig, jeg har set så mange samlet på ét sted før!

Solens stråler varmede mig i ansigtet, der duftede af saltvand og måger svævede lydløst rundt i vinden. Lige før Solsbækken skiftede stranden farve og blev næsten kridhvid som en bountystrand fra filmene. Det var alle de hvide muslingeskaller, der lå i et tykt lag og knasede under mine vandrestøvler. På trods af at der var skyllet noget tang op på stranden, blev det ikke den dag, jeg skulle finde mit første stykke rav.

Jeg droppede at forcere Solsbækken uden at få våde støvler efter nogle forsøg og opdagede i stedet en lille sti op gennem hybenbuskene. Stien førte over bækken og op på en større sti i hedearealet. De grønne pile på pælene fører til venstre ned til stranden på den anden side af Solsbækken og der får du ikke våde fødder.

Gå du derimod til højre, kommer du op til en parkeringsplads, hvor selve ruten i plantagen starter.

3 kilometer på gul rute

Plantagen består primært af fyrre- og nåletræer og en lille smule løvtræer. Der er masser af brombærkrat på den tre kilometer grusbelagte rute og du kan få stillet den lille sult mange gange undervejs. Er du til at samle spiselige planter generelt, kan du blandt andet også finde vejbred, brændenælde, skovsyre og kamille.

Du kommer gennem skoven og går langs skovkanten med hedearealet ud mod kysten. Langs med ruten er der lavet nogle forskellige træningsstationer. Du kan blandt andet træne din balance og armgang – det er godt både for motionister og for børnene, der gerne vil lege og prøve kræfter af.

Her kan du læse mere om ruten og området > > >

Nordsøstien går forbi plantagen langs kysten i øst og National Cykelrute 5 går forbi plantagen på vestsiden. Hvis du er på langfart på én af ruterne, er det oplagt at gøre et stop her i plantagen. Du har nemlig en unik mulighed for at sove i et shelter (næsten) i trækronerne. Shelteret står på pæle i skoven med udsigt til heden og kysten i øst og træerne helt tæt på den anden side. På shelterpladsen er der bålplads og brænde, og da shelteret jo er højt, kan du faktisk stå i tørvejr under. Her kan du i ly for torden, regn og vind tænde dit bål og grille dine snobrød eller lave din gryderet.

Du kan ikke booke shelteret, så det er først til mølle og vandrere, cyklister og kajakroere har fortrinsret frem for bilister. Der er også plads og mulighed for at slå telt op og fra påske og frem til uge 42 er toiletbygningen åben, samt udendørsvandhanen, indtil der kommer frost.

Du kan læse mere om shelteret her > > >

Sådan kommer du til og fra Professorens Plantage

Du kan parkere på Flakvej og gå langs stranden hen mod plantagen. Når du kommer til Solsbækkens udløb, hvor stranden deles, går du op til højre over. Når du har krydset bækken, følger du stien til højre og fortsætter langs parkeringspladsen. For enden af parkeringspladsen møder du den første gule pil til ruten i Professorens Plantage. Du kommer tilbage til udgangspunktet, når du har været turen rundt.

Vil du ikke ned på stranden, kan du parkere på Solsbæksvej 272, som ligger midt i plantagen og så tæt på shelteret, du kan komme med bil.

Gedebjerget i Sæbygård Skov

(Updatering 2021: Udsigten fra toppen af Gedebjerget er minimal på grund af fuldvoksne træer)

Vikingehøvdingen Gjede, der brugte bjerget som udkigspost til at kigge efter skibe, han kunne røve, er eftersigende den, som Gedebjerget er opkaldt efter. Det 85 meter høje Gedebjerg ligger i Sæbygård Skov med udsigt til Læsø, når vejret er klart, byerne omkring og Sæbygård Slot.

Du finder Gedebjerget lige her > > >

Det regnede med bog, da jeg gik gennem den enorme løvskov. Det blæste stadig en halv pelikan og jeg måtte dukke mig et par gange for alle de bog, træerne kastede af sig. September er den første rigtige efterårsmåned og trækronerne begynder langsomt at skifte farve. Sæbygård Skov var stadig dækket i grønne nuancer, men hist og pist dukkede der gullige og orange blade op. Alle årstider har sin charme, men efteråret er specielt med sine mange gule, røde og orange farver på paletten.

Bestigning af Gedebjerget

Der var ikke mange mennesker i skoven sådan en blæsende efterårsdag. Men der var dog nogle stykker, der havde trodset vejret og bevæget sig ud i naturen. Et ungt par, et ældre par, en hundelufter, en enkelt stavgænger og en pensionist på sin elscooter, der sad og nød solens stråler gennem trækronerne.

Én af de ting, jeg opnår i naturen, er fred og ro. Jeg får ladet mine batterier op, kobler fra og går helt offline. Det er ”mig-tid”, hvor jeg ikke skal være på eller tage stilling til noget og en stor løvskov gør det bare virkelig godt til netop det formål.

Jeg kom ud af skovbrynet og det begyndte at gå op ad. Gedebjergets top er 85 meter over havet og sikke en udsigt, der mødte mig på toppen. Jeg var heldig med vejret, trods blæsten. Det var nogenlunde klart og solen varmede mine kinder. Vindmøllerne stod majestætiske i landskabet, byen og kysten lyste op og tog sig godt ud trods en lidt diset horisont.

Sådan kommer du til tops på Gedebjerget

Der er en stor parkeringsplads på Kildevej, hvor du kan sætte bilen. Herfra går det ned ad bakken til Kulturhuset Skovlyst på din venstre hånd. For at komme til Gedebjerget følger du vejen, der svinger mod højre. På din venstre hånd kan du se tennisbanerne, som du går forbi og kommer ind i den smukke løvskov.

Inde i skoven kommer du til et vejkryds med en sten, der viser til højre mod Gedebjerget. Når du er drejet til højre, skal du fortsætte lige ud, indtil du kommer op på toppen af Gedebjerget. Du er ikke i tvivl, når du er ved at være der, for det går opad, opad, opad.

På toppen er der en græsmark med udsigt ud over Sæby og hele kyststrækningen. Er du heldig, kan du også se Læsø. Der står en bænk, hvor du passende kan få pusten, hvis du har givet den gas op ad bakken. Her kan du nyde udsigten og din madpakke, inden du går retur til bilen.

Hvis du ikke vil gå nøjagtig samme vej retur, kan du gå lige ud i stedet for at dreje til venstre i krydset med den allerførste sten. Se, hvor det er, her > > >

Følg vejen langs åen og så ender du automatisk ved tennisbanerne og Skovlyst igen. En tredje mulighed er, at du kan gå langs åen hele vejen ind til byen, hvis du følger den blå kløversti, der er markeret med en blå kløver på pæle langs ruten.

Du finder Kløverstierne her > > >

Mulighederne i Sæbygård Skov

Sæbygård Skov er privatejet, så du må ikke slå telt op eller overnatte der på anden vis. Du må være i privatejet skov fra klokken 6 om morgenen og indtil solnedgang. Hvis du vil overnatte i området, ligger der en stor bålhytte med integreret shelter i Nellemanns Have. Du kan læse mere om det her > > >

Her kan du blive klogere på, hvor du må færdes i den danske natur og hvad du må foretage dig de forskellige steder > > >

Vidste du, at der er gemt nogle skatte i Sæbygård Skov? Du kan finde dem via app’en Geocaching, som er en udendørs skattejagt, der foregår via din telefons GPS.

Er du til de mere konditionskrævende aktiviteter, kan du tage en tur på mountainbikesporet. Det er 5 kilometer langt og forholdsvis nyanlagt. Niveauet er både for den let øvede og den erfarne kører. Følger du de hvide pile, kan alle niveauer være med og de mere garvede kan med fordel følge de røde pile.

Se MTB-sporet her > > >

Vil du også på et mikroeventyr, man mangler inspiration til, hvor du kan tage hen og hvad du kan lave?

Hop herind og se, hvor jeg har været på mikroeventyr henne > > >

Hvilken skjult dansk naturperle synes du, vi andre skal have glæde af at opleve?