Der er utrolig mange ruter i Danmark, men Nordsøstien har jeg aldrig gået. På grund af arbejde, kørsel og renovering på vores nye hjem og naturgrund har det virkelig været småt med vandreture med overnatning det sidste års tid. Det er blevet til nogle mikroeventyr med én overnatning i forbindelse med arbejdet rundt omkring i landet. Men en hel weekend med vandring er vist ikke sket de sidste 2 års tid. Og dét skal der laves om på!

Hvor finder du Nordsøstien?

Norsøstien – også kaldet North Sea Trail – er en 6.000 kilometer lang vandrerute. Stien er etableret på gamle historiske spor og går gennem Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, England og Skotland, hvor Danmark dækker 1.500 kilometer af den samlede rute. Ruten er markeret med et hvidt ”N”, der er designet som en bølge på blå baggrund. I Thy fra Agger til Bulbjerg er ruten markeret som Vestkyststien og løber over 80 kilometer. Før og efter denne strækning hedder den Nordsøstien.

Her finder du mere information om ruten.

Her finder du kort over ruten.

Hvorfor faldt valget på Nordsøstien?

Jeg har længe gerne ville opleve de Himmerlandske Heder og havde egentlig bestemt mig for at vandre dér. Store dele af Himmerlandsstien er dog på grus- og asfaltveje. Derfor endte jeg med at vælge den fra igen.

Nordsøstien ligger i nærheden af, hvor jeg bor og arbejder, og jeg har ikke gået strækningen. Oplagt til en weekendtur, hvor det endda lovede tørvejr. Fredag over middag flexede jeg og kørte til Tranum, hvor min soloweekendvandretur startede ud fra.

Første dag på solovandreturen

Jeg parkerede bilen ved Tranum Naturlegeplads, hvor Nordsøstien starter fra.  Derfra følger ruten noget af Tranum-Fosdal ruten, som jeg har skrevet en guide til her > > >

Terrænet er kupperet og der er utrolig flotte udsigter over det ellers flade landskab mod Vesterhavet.

Efter Nøddedalen går stien langs marker og videre langs klitterne mod Slettestrand. Jeg gjorde et stop ved Slette Å, hvor der var en bålplads. Det var ikke et særlig godt sted  og i øvrigt heller ikke et friteltningsområde. Så jeg travede videre, mens jeg samlede lidt grene til et lille bål.

Længere sydpå mod Hjortdal var der et friteltningsområde, hvor man også måtte tænde bål. Bingo! Lige inden det blev helt mørkt, fik jeg slået teltet op. Mit elskede telt, som blev revet lidt i stykker i overteltet, da det fløj hen over jorden i stormen i sensommeren. Jeg har lappet det, men den historie kan du læse om en anden dag. Aftensmaden, som bestod af en dehydreret karrygryde med ris og blomkål, blev indtaget i teltet. Du skal nok få en opskrift og mere info ved lejlighed om det at dehydrere mad.

Månens skær var så klart, at jeg kunne se min egen skygge på græsset. Stjerneklart og  virkelig smukt at lægge sig til ro, efter det lille bål var brændt ud. En rigtig skøn dag som løb op i 16 kilometer.

Anden dag med mange kilometer i benene

Jeg startede dagen ud med en portion havregrød, efter jeg havde pakket telt og grej sammen. De offentlige toiletter på parkeringspladsen ved Svinkløv Badehotel var lukket for sæsonen. Det kunne jeg have sagt mig selv. Så jeg måtte vente med at tanke vand til senere på dagen og jeg havde heldigvis rigeligt med af samme årsag.

Da solen stod højt på den vinterblå himmel og vinden susede, ramte jeg Svinklovene ved Thorup Strand. Navnet kommer af, at kalkskrænterne ligner svineklove. Det er uden tvivl et besøg værd med den betagende usigt og det fascinerende landskab.

Derfra kom jeg gennem skov, klitarealer og Nordbjerg, hvor der er flot udsigt 360 grader rundt. I Kollerup gik jeg ind og tankede vand og fik tisset af ved kirken. Det er praktisk, at det altid er muligt at få vand ved kirkerne, uanset tid på året. Desværre var der fra Kollerup og næsten helt til Klim Bjerg 4 kilometers asfaltvej, jeg skulle gå på. Det bliver benene trætte af, kan jeg hilse at sige.

Da jeg kom til Klim Bjerg, håbede jeg på at købe et stykke kage eller andet guf på hotel og restaurant Klim Bjerg. Forestil dig en ikke så velduftende vandrer i båltøj, uglet hår og jord under støvlerne gå ind i hallen. Desværre var der et selskab på hotellet, som jeg ikke ville forstyrre, så jeg nøjedes med at liste ind på toilettet uden at forstyrre eller sprede min båldunst i indgangen.

Shelteret i skoven ved Klim Bjerg lå rigtig godt med udsigt over granskoven. Bålplads, brænde og masser af grankviste, der kunne få gang i bålet. Undervejs havde jeg fundet nogle dunhammere, som jeg ville afprøve. Det blev bestemt ikke en succes, som du måske så på Instagram Stories. Det knitrede, men der gik ikke ild i noget. Derfor var jeg glad for, at jeg havde noget tørretumblerfnuller med, som der gik ild i uden problemer. Der var et fint bål til aftensmaden og mens jeg faldt i søvn i posen. Igen til masser af lys fra månen og mine knæ takkede mig efter 26 kilometers vandring.

Tredje dag og sidste dag på Nordsøstien

Landskabet var fuldstændig forvandlet over night. Jeg vågnede op til en tæt tåge og en fortryllende skov. Fuglekvidder og en spætte der gik amok i trætoppene. Sidste etape. Sidste dag. Opladte batterier og ny energi i rygsækken til det næste stykke tid.

Fra Klim Bjerg stoppede jeg lige ind og lånte toilettet på hotellet og tankede vand. Videre langs marker og ind i skoven. Tågen lettede ikke og jeg var glad for, at jeg tidligere har været ved Bulbjerg, for ellers ville jeg nok være lidt ærgerlig over afslutningen.

Da ruten delte sig, valgte jeg at gå gennem skoven frem for langs havet. Det var et godt valg på grund af vejr og vind. Det ville have været en kold og halvklam fornøjelse.

Inden jeg kom helt frem til Bulbjerg, kom jeg forbi Tinghøj. Endnu et højdepunkt med – hvis man ser bort fra tågen – fin udsigt. Lidt tungt at gå i sandet, før jeg kom til betonvejen. For enden af vejen ventede parkeringspladsen med toilet. Inden jeg fik set mig om, kom kæresten kørende med hund og Marabou. Efter dagens 14 kilometers vandring var det super dejligt at få et skud Marabou Daim, som jeg havde glemt om fredagen. Rookie mistake!

Vi gik en tur ned til Bulbjerg, som kæresten ikke havde set før. Trods tågen var det nu meget flot. Vi gjorde et stop ved Svinklovene, som stadig var facsinerende, men ikke lige så smukt som dagen forinden. Bilen holdt fortsat i Tranum og jeg blev sat af og kørte den hjem. Teltet blev slået op for at lufttørre og alt grej pakket ud og lagt på plads. Skøn fornemmelse i kroppen: fysisk træt og brugt, men trods dét fyldt op med energi. Lige som jeg husker weekendvandringers gevinst.

Pakkeliste til en weekendvandring

Jeg tog min 38 liters rygsæk med på weekendturen. Fordi jeg ikke var sikker på, at shelterpladsen var ledig på dag to, tog jeg mit telt med. Det er altid rart med en backup.

Herunder er listen over mit grej og vægten på de forskellige ting.

• Osprey Kestrel 38 (1600 gram)
  • 2 liters vandblære inklusiv vand (2400 gram)
  • Sovepose og silkelagenpose (1250 gram)
  • Drybag til soveposen (93 gram)
  • Liggeunderlag (348 gram)
  • Hovedpude (87 gram)
  • Telt (MSR Hubba Hubba NX) inklusiv footprint (1912 gram)
  • Siddeunderlag (27 gram)
  • Pandelampe (84 gram)
  • Fold A Cup stor (45 gram)
  • Fold A Cup lille (23 gram)
  • Ske/spork (12 gram)
  • Gasbrænder til Trangia (196 gram)
  • Tændstål (30 gram)
  • Trangia triangel inklusiv pose (120 gram)
  • Kedel (175 gram)
  • Fiskars X5 økse (550 gram)
  • Powerbank (360 gram)
  • Gorillapod inklusiv mount (300 gram)

Vægt i alt: 9812 gram

Derudover havde jeg selvfølgelig min mad. Den bestod af to gange havregrynsportioner, to gange to rugbrødsmadder, to gange dehydreret gryderet og nogle hjemmelavede müeslibarer. En drikkedunk med 750 mililiter vand tog jeg også med.

Jeg havde mit GoPro kamera, nogle kleenex, et par ekstra sokker, en ekstra langærmet uldundertrøje og min fiberjakke med i rygsækken.

Derved røg vægten op på 12 kilo. Det var meget passende – ikke for tungt og jeg manglede heller ikke noget. Bortset fra chokoladen, som kæresten heldigvis medbragte, da han hentede mig ved Bulbjerg.

Opladte batterier og øget energiniveau

Jeg havde virkelig brug for den vandretur. Brug for at komme ud at gå. Gå langt. Gå over flere dage. Bevæge mig. Blive fysisk træt. Se smuk og varieret natur. Være helt alene. Være i mit eget selskab. Gå med mine tanker og følelser.

Naturen gør noget godt for os mennesker. Det er der ingen tvivl om.

Du kan læse om de gode grunde til at bruge mere tid i naturen lige her > > >

Du kan læse mere om, hvilke gode ting naturen gør for dit helbred lige her > > >

Jeg fik et nyt skud energi og mine batterier blev ladt op. Humøret fik et boost. Det er nogle af de gode ting, naturen gør ved mig.

Hvilke vandreruter i Danmark har du gået og kan anbefale?