Over Kristi Himmelfart 2019 tog min kæreste og jeg en tur til Island. Det har længe været på min ønskeliste og nu kunne det endelig lade sig gøre. Fem hele dage med masser af naturoplevelser.

Jeg har en tidligere studiekammerat, der har boet deroppe og kom med en masse gode tips. Jeg fandt også inspiration til turen hos Sarah in the Green, der anbefaler nogle små hytter, som vi besluttede os for at booke.

Transport til/fra og på Island

Vi brugte Momondo til at finde de billigste flybilletter, som løb op i 3.500 danske kroner retur per mand med SAS. Vi fløj fra Aalborg til Reykjavik via København.

Efter mange overvejelser i forhold til billeje, endte vi med at leje en firehjulstrækker hos Green Motion. Der var ikke den store prisforskel på en almindelig bil og en 4×4.

Vi fik en 4×4 Jeep i seks dage til 3.100 danske kroner. Det blev vi virkelig glade for, da vejene er ikke for gode og der er nogle steder, du simpelthen ikke må køre i lejebil, hvis det ikke er en 4×4.

Du har ikke lyst til at få en bøde, sidde fast eller ikke kunne komme op ad bakkerne, som vi så flere, der havde problemer med!

De fleste biludlejningsfirmaer har kontor og pickup nogle kilometer fra lufthavnen. Det betyder, at du skal med en shuttlebus fra lufthavnen og det samme gælder på hjemturen.

Hvor kan du handle ind?

Det vigtigste budskab må være:

Køb ind, når du kan!

Lad være med at vente.

Det næste supermarked kommer måske først om 100 kilometer.

Der er flere forskellige supermarkeder og minimarkeder i Island. Men sørg nu for at købe ind, når muligheden byder sig. Priserne på varer svarer cirka til de norske priser, så det er ikke super billigt.

Pakkeliste til fem hele dage i Island

Du kan ikke regne med vejret i Island. Vi har heldige, kun at have én dag med heldagsregn, hvor vi kørte i bil det meste af dagen. Derudover var det lidt smådryp i ganske kort tid og ellers var vejret faktisk nogenlunde lunt og tørt.

Vi pakkede to sæt pænt tøj, da vi vidste, at vi skulle ud at spise på lækre restauranter to dage.

Vi boede på hoteller og havde derfor ikke telt eller sovegrej med.

Vi havde to par vandrebukser med. Jeg havde mine Fjällräven Keb og Fjällräven Vidda Pro. Min kæreste havde to par Fjällräven Keb Gatier, som er hans favoritvandrebuks.

Uldundertøj skal du aldrig gå ned på. Vi havde tre-fire bluser med hver og to sæt lange. Det var ikke til at vide med vejret og risikoen for at blive våd var tilstede – derfor to par. Det samme gælder uldsokker, som vi hver havde 3 par med af.

Hue, vanter og buff var virkelig rart at have med. Vanterne fik vi brugt et par dage. Hue, pandebånd og buff i halsen brugte vi hver dag.

Skaljakke og regnbukser er et must. Heldigvis fik vi kun brug for regnbukserne én gang. Skaljakken er uundværlig, uanset hvilken årstid du rejser på.

Fodtøjet bestod af vandrestøvler. Jeg elsker mine Salomon Quest 4D GTX, som jeg har haft i et par år efterhånden. Kæresten har samme model til herrer og har ingen problemer med at vandre i dem, trods der er skavanker med ryg og ben.

Et par hverdagspæne sko var også pakket i rygsækken til bybrug og restaurantbesøg.

Min dagstursrygsæk (Osprey Talon 22) brugte vi til udflugterne og vores Nalgene flasker var en tro følgesvend.

Dag 1: Keflavik til Lambafell via Krysuvik, Lava Centre og Seljalandsfoss

210 kilometer

Vi lettede fra Aalborg klokken 06.15 og ankom i Reykjavik klokken 9.45. Island er to timer bagefter Danmark.

Som nævnt ovenfor, skal man med shuttlebus for at afhente lejebil. Det var vi ikke klar over – muligvis fordi vi ikke havde læst det med helt småt.

Størstedelen af selskaberne har kontor og biler cirka 3 kilometer fra lufthavnen, hvorfor de har en gratis shuttleservice. Vi fik vores Jeep og skiftede tøj, så vi var klar til at gå på opdagelse i den islandske natur.

Der var proppet med mennesker ved Blue Lagoon og vi nøjedes med at gå en tur ved kilderne, inden vi kørte videre.

Krysuvik

Et geotermisk område med de ikoniske boblende mudderhuller, der lugter af rådne æg. Du følger gangstien rundt med infomationsskiltene om stedet. Du kan vælge at gå op på toppen af kratersiden bagefter, hvor der er en flot udsigt. Du skal dog være opmærksom på, at gruset er løst og det er forholdsvis stejlt. Lad være med at gå helt til tops uden godt fodtøj. Jeg skred et på meter på vej ned og jeg havde vandrestøvler på. Et par amerikanske gymnasiepiger tog den på bagdelen 4-5 meter ned, fordi de gik i sneakers. Krysuvik finder du her.

Lava Centre

Der var allerede gået en del timer og vi var halvvejs ved dagens overnatningssted. På vejen kørte vi ind til Lava Centre i Hvolsvöklur. Her får du al den viden om Islands vulkaner, geotermiske områder, termiske plader og gletchere. Jeg synes, det er dybt fascinerende! Du kan endda opleve, hvordan det føles, når jordens indre ryster. Det er en skræmmende oplevelse, når det brager og gulvet ryster, som stod jeg der i virkeligheden. Men samtidig utrolig spændende.

Seljalandsfoss

Dagens sidste stop blev Seljalandsfoss. Det ikoniske vandfald du kan gå om bagved. Du skal huske at have regntøj på eller i hvert fald regnjakke, for der er 100 procent garanti for at blive våd. Der var en del turister, da vi var der. Til gengæld var der knap så mange ved næste vandfald. Du følger blot stien fra Seljalandsfoss og så kommer du til det næste vandfald, som også er super fint. Seljalandsfoss finder du her > > >

Hytte for natten

De mange lyse timer i døgnet gjorde, at solen stadig stod højt på himlen først på aftenen, da vi ankom til Welcome Holiday Home i Evindarholar. Det var lige netop disse hytter, jeg havde fået nys om på Sarah in the Green. Små minimalistiske hytter, der havde badeværelse, soveværelse og et tekøkken i stue og indgangsparti. Der var, hvad vi skulle bruge og som bonus var hele den ene side af huset ét stort vindue. Den smukke aftenhimmel stod som et kæmpe maleri og naturen blev trukket helt ind i den lune hytte. Skøn måde at slutte dagen på.

Dag 2: Skogafoss, Solheimajökull, sorte strande og en hemmelig pool

104 kilometer

Skogafoss

Skogafoss lå 10 kilometer fra vores hytte og vi ankom før alle turistbusserne væltede ind.

Vi startede med at gå op ad trapperne – knap 400 trin – og så vandfaldet oppefra. Solen tittede frem og der var fine regnbuer, som gjorde synet ekstra magisk. Stien fortsatte ind i fjeldet, væk fra turisterne der langsomt begyndte at ankomme.

Gør dig selv den tjeneste at gå ind i fjeldet for at opleve de mange mindre vandfald på strækningen. Det er simpelthen så flot og der er langt færre mennesker på stien end på de første 100 meter. Turisterne i busserne har en begrænset tid til at gå på opdagelse, så det er de færreste, der bevæger sig ind i fjeldet.

Jeg vil lige minde om, at det er vigtigt, at du holder dig på de afmærkede stier. Der er en grund til, man ikke må gå ud på afsatserne, ind på græs og marker. Når det er markeret, at du ikke må gå derhen, skal du overholde det. Det var der en hel del, der ikke gjorde og jeg blev forarget hver gang.

Da vi havde set 3-4 smukke vandfald, gik vi retur og ned til foden af Skogafoss. Her skal du huske regntøj, eller i hvert fald en regnjakke, for du bliver våd.

Det er fascinerende, som vandet kan blive ved med at fosse ud over fjeldet. Det bliver bare ved og ved og ved med ufattelig mange liter vand i minuttet!

Solheimajökull

Efter en kop kaffe og te ved Skogafoss kørte vi videre til Solheimajökull. Her drejer du ind på rute 221 og kort tid senere rammer du en parkeringsplads.

Herfra følger du stien mod gletcheren og det sort sand. Al det sorte sand har ved vulkanudbrudene, lagt sig på den hvide gletcher og lavet nogle flotte mønstre.

Det tager cirka 15 minutter at gå hen til gletcheren, som du finder her > > >

Sorte strande

Det begyndte at regne, da vi kørte mod Vík i Myrdal for at se de ikoniske sorte strande. Mens det værste drev over, satte vi os ind på Smidjan Brygghus og fik en lækker burger til frokost.

Det sorte sand, de grønne siv og de grå skyer på himlen gjorde det dramtisk på stranden. Bølgerne rullede ind og hev sten med til havs.

Man skulle tro, at det sorte sand smitter af, fordi det jo er sort og virker beskidt. Men det gør det ikke. Det har fået farven fra mineraler fra vulkaner og lavafragmenter. Interessant, ik’?

På hjemvejen kørte vi omkring Reynisfjara, som har de sorte strande ligesom Vík, men også basaltsøjler. Det er en stor turistattraktion og der var virkelig mange mennesker på stranden, trods det heftige blæsevejr.

Der var flot udsigt til Reynisdrangar og store skilte, hvor der stod, at man ikke må gå rundt om hjørnet til venstre. Der er nemlig stor risiko for at blive fanget af de kraftige bølger. Alligevel er der nogen, der skal vove sig derhen og måtte vente længe på at komme retur. Netop fordi bølgerne fanger dem på stranden.

Så lad være. Gør, som der står på skiltene.

En “hemmelig” pool

Ganske tæt på vores hytte lå en hemmelig pool – Seljavallalaug. Den var nu ikke så hemmelig af en “hemmelig” pool at være …

Da vi kom derhen var der 15 mennesker i poolen og 5-10 stykker på land. Vi blev derfor enige om at vente med at gå derop igen til efter aftensmaden, hvor det blev en smule mørkere.

Det viste sig at være et klogt valg. Klokken 21.40 kørte vi hen til parkeringspladsen og begav os mod poolen. Vi mødte to par, der gik retur mod parkeringspladsen og krydsede fingre for, at der ikke var flere i poolen, når vi kom frem.

Vi var de eneste i poolen med udsigt til fjelde 360 grader rundt og en svagt lyserød himmel. Vandet var ikke specielt varmt, men stadig en fin oplevelse at få med på turen, at bade i en pool, der bliver varmet op af de kogende underjordiske kilder.

Dag 3: Waste land, Fjadrargljufur og flere vandfald

210 kilometer

Dagen stod på en masse kørsel på de til tider ret dårlige veje. Fartgrænsen er 80 km/t og det er meget passende, for det kan nogle steder være ubehageligt at køre stærkere.

Vi stoppede ind ved Scenic Green Lava Walk på Hovedvej 1 på vej til hotellet. Det var som at gå rundt på en anden planet. De mange vulkanudbrud har kastet lava flere hundrede kilometer væk, som har dækket jorden i et tyk lag.

Blandt de lokale kaldes området for waste land, fordi det er så øde og intet kan gro der. Det er ikke til at bygge noget der og der går kun den ene hovedvej igennem. Jeg forestiller mig, at de har været nødt til at sprænge sig igennem for at lave en brugbar vej.

Fjadrargljufur

Fjadrargljufur ligner et levn fra fortiden, som en scene fra Jurrasic Park. Det er en kløft med høje klipper, vandfald og floden der løber i bunden.

Du følger stien fra parkeringspladsen for enden af den lange grusvej. Hold dig til stierne og lad være med at gå om på den anden side af afmærkningen, bare for at få en “insta-fedt” billede.

For enden af stien er der lavet en platform, hvor du kommer ud over kanten af klipperne og har en skøn udsigt.

Der er en grund til, der på skiltene over området ved hovedvejen står, at man kun må køre derind med en firehjulstrækker. Vejene er af grus og sten, de er stejle og der er huller i vejene. Så hvis du kører i en autocamper eller anden almindelig bil, skal du lade være med at køre derhen. Det er dumt at risikoere, at du punkterer eller får stenslag eller ikke kan komme op ad bakken. Forsikringen dækker heller ikke ovenstående, når der står, at der kun er adgang for 4×4.

Balsam for sjælen

Klokken var blevet mange og jeg er den type, der godt kan gå hen og blive “hangry”, hvis jeg ikke får mine måltider. Derfor stoppede vi i Skaftarhreppur for at få sen frokost.

Efter vi havde tanket, mødte vi et vandfald ikke langt fra byen. Det var ikke markeret på noget kort eller havde nogle skilte, men der var alligevel 6-8 turister. Mange af dem havde deres store kameraer og stativer fremme.

Jeg elsker naturen og jeg sætter stor pris på de mange forskellige naturfænomener, der findes over hele verden. Jeg kunne sidde i timevis og se på vandfaldet, knibe en lille tåre, fordi det var så smukt. Men vi havde stadig et stykke vej til hotellet og måtte videre på farten.

Hvis du vil sidde og kigge på vandfaldet i timesvis, finder du det lige her > > >

Endestationen

Det var som sagt en lang dag med kørsel på lange lige strækninger. I nærheden af Skaftafell, så vi en del af den bro, der var skyllet væk i forbindelse med et vulkanudbrud. Vi kørte langs med Hvannadalshnukur og endte til sidst på Foss Hotel Glacier Lagoon.

Efter aftensmaden gik vi en tur og spottede et vandfald, som vi måtte undersøge nærmere. Vi gik over kvæghegnet og fulgte fårenes sti ned til Norafoss. Et smalt men højt vandfald, som vi havde helt for os selv.

Den perfekte måde at afslutte en lang dag, hvor vi sad ned 80 procent af tiden.

Dag 4: Jökulsarlón, Diamond Beach og timevis af kørsel

410 kilometer

Jökulsarlón

Dagen startede tidligt med morgenmad, pakning af rygsække, inden vi tjekkede ud og kørte mod Jökulsarlón. En gletchersø er virkelig er et besøg værd!

Aftenen før havde vi booket en tur på gletchersøen i en Zodiac Boat. Turen varer cirka en time og koster omkring 500 danske kroner per voksen over 13 år. Man skal være minimum 10 år gammel og minimum 130 centimeter høj for at komme med.

Vi kom i flyverdragt og redningsvest og så var vi klar til at komme på eventyr!

Det tog 10 minutter at sejle de 8 kilometer hen til gletcheren. Undervejs så vi isbjerge og sæler. Sælerne er øverst i fødekæden, for spækhuggerne kan ikke komme ind i lagoonen. Derfor er sælerne kuglerunde af alle de lækre laks og andre fisk, de kan spise sig mætte i.

Vi var heldige at høre nogle isstykker knække af gletcheren og vi sejlede så tæt på, vi måtte og stadig være i  sikkerhedsmæssige afstand.

Det er et helt utroligt syn at sejle rundt blandt isbjergene og sælerne i det azurblå isvand. Jeg kan virkelig anbefale at tage sådan en bådtur, hvis du er på de kanter af Island.

Diamond Beach

Da vi var kommet i land og havde fået en varm kop kaffe og te, tog vi over på den anden side af vejen til Diamond Beach. Der var mange turister, men det var bestemt også flot med de krystalklare isbjerge og sæler, der legede i strømmen fra lagoonen.

Overhold reglerne

Der var lang vej retur til Reykjavik og vi valgte derfor at stoppe ind og spise frokost  ved Skaftafall. Min kæreste havde ondt i ryggen og det trak ned i benene – følgevirkningerne af en diskusprolaps – så vi droppede vandringen for at skåne kroppen til resten af rejsen.

Som tidligere nævnt er det vigtigt, at du overholder de regler, der nu engang står på diverse skilte. Vi så en kassevogn, der sad fast i gruset uden for en rasteplads. De var kørt forbi skiltet og vendt rundt og nu sad de fast i gruset. Det giver en kæmpe bøde og det koster at blive trukket fri, fordi man bevæger sig ud på veje og steder, der kun er beregnet til 4X4 eller steder, hvor du slet ikke må køre i det hele taget.

Det var skønt langt om længe at komme til Reykjavik sidst på eftermiddagen, pakke ud og tage en lille lur, inden vi skulle ud at spise.

Dag 5: Kerid, Gullfoss, Geysir, Thingvellir og nordlys

243 kilometer

Kerid Crater

Kerid Volcanic Crater er et 3000 år gammel vulkankrater, der er 170 meter bredt og 55 meter dybt. Alt efter vejrforholdene skifter søen farve og giver et smukt spil med den rødelige jord omkring krateret.

Det koster omkring 20 danske kroner at gå en tur rundt om krateret. Beløbet går til vedligehold af området.

En lille dristig detalje er, at du får cirka 5 danske kroner per cigaretskod, du tager med retur til informationsskuret. Dét er da en smart måde at nudge folk til at tage deres cigaretskoder med, i stedet for at smide dem over skulderen!

Gullfoss

Efter Kerid ramte vi Gullfoss. Her kunne vi ikke sige os fri for turister. Der var mange, mange turister.

Gullfoss er et af Islands mest ikoniske vandfald – deraf de mange turister. Vandet falder i to etaper: første etape på 11 meter og anden etape på 21 meter. Om sommeren løber der 140 kubikmeter vand ned per sekund. Jep! Det var 140 kubikmeter i sekundet. Om vinteren er det “kun” 109 kubikmeter i sekundet.

Siderne af kløften når op til 70 meter og netop derfor – og fordi det står på samtlige skilte – skal du holde dig på de markerede stier. Der er ingen grund til at udforske skæbnen, for det bliver slået til plukfisk, hvis du falder ned.

Geysir

Geysir var næste stop på dagens udflugt. Der var mange turister, da det er en del af Golden Circle. Vi spiste frokost på restauranten med panoramaudsigt til geysirne, mens vi ventede på, at regnen stilnede af. Det er utroligt, så højt de kogende underjordiske kilder kan springe op gennem hullerne i jorden!

Thingvellir

Thingvellir er en vigtig del af den islandske historie, da verdens ældste eksisterende parlament blev etableret netop her i år 930 e.Kr. Det er nogle dage siden, skal jeg hilse at sige.

Derudover er Thingvellir på UNESCOs verdensarvsliste på grund af de geologiske og naturlige elementer. Thingvellir er en kløft, der er dannet mellem to tektoniske plader og du kan se sprækken i jorden, så langt øjet rækker ud over dale og fjelde.

En lille fun fact er, at tre scener fra Game of Thrones er optaget her.

• Scenen, hvor Littlefinger og Sansa rejser til Eyrie
  • The Bloody Gate, hvor Ayra og the Hound kommer frem efter at have været på en flere måneder lang rejse
  • Samt scenen, hvor Brienne og the Hound er i blodig kamp

Videnskabcentret Perlan

Da min kæreste ikke har oplevet nordlys og det ikke var sæson, mens vi var i Island, tog vi et smut til videnskabscenteret Perlan. Mens jeg boede i Tromsø, oplevede jeg næste dagligt nordlys i sæsonen.

Hvis du skal til Tromsø, kan du læse min guide lige her > > >

Perlan byder på forskellige udstillinger, en isgrotte lavet af ægte is og derfor også kold at gå igennem, samt nordlys der vises i et planetarium.

For omkring 300 danske kroner får du adgang til:

• Isgrotten
  • Nordlys i planetariet
  • To forskellige udstillinger
  • 360 graders observationsdæk

Det er spændende at læse om og se Islands historie, så hvis du er til den slags attraktioner, kan jeg anbefale dig at tage her forbi.

Hvor er der lækkert at spise i Island?

Det kommer helt an på, hvad du er til og hvad dit budget er.

Jeg lister op, hvor vi har spist, hvad vi synes om det og hvad prisniveauet de enkelte steder er.

De tre dage vi havde uden for Reykjavik, der spiste vi på:

Gamla Fjosid, Hvassafell

Vi spiste aftensmad her og gav mellem 200-400 danske kroner per ret. De har både fisk og kød. Det er en hyggelig, lille familierestaurant med god atmosfære.

Smidjan Brygghus, Vík i Myrdal

Her spiste vi frokost, hvor vi hver fik en super lækker burger med fritter til den nette sum af cirka 140 danske kroner stykket. Det er et hyggeligt, men industrielt sted, hvor de også brygger øl, hvis du skal have sådan én med på vejen.

Fosshotel Glaicer Lagoon, Hvannadalshnúkur

Vi boede på hotellet og spiste en lækker treretters menu til omkring 420 danske kroner. Det kan anbefales at samle point på Hotels.com, når du booker hotelværelser. Når du har samlet ti overnatninger, får du1 gratis overnatning. Det har vi gjort i nogle år efterhånden og det har givet os nogle fede oplevelser, som vi måske ikke ellers ville have fået.

Spisesteder i Reykjavik

I Reykjavik havde jeg fået anbefalet en restaurant af en veninde. Da min kæreste elsker lækker mad, fik han et menu dér i fødselsdagsgave.

Jeg er utrolig glad for at give oplevelsesgave eller gaver, der bliver brugt op. Frem for gaver der står og samler støv eller kun er spændende i kort tid.

Du kan her læse om min kærestes julegave 2018: en cykeltur på Bryrupbanesti > > >

Sümac, Reykjavik

Fødselsdagsmiddagen bestod af en 7-retters menu til knap 500 danske kroner og en vinmenu til knap 300 danske kroner. Det var super lækkert og smagte fantastisk! Betjeningen var god og stemningen på restauranten var afslappet og hyggelig. Så tusind tak for tippet, Michelle!

Fish Company, Reykjavik

Du kan både spise frokost og aftensmad i den hyggelige restaurant. Vi spiste frokost – en sushimenu til mig og en fiskeanretning til min kæreste. Begge til lige omkring 160 danske kroner.

FishMarket, Reykjavik

Er du til sushi, er det her sted et must. De serverer en fisketastingmenu til knap 650 danske kroner og en sushitastingmenu til knap 500 danske kroner. Du kan sagtens bestille enkeltretter eller vælge ud fra menukortet, men sushimenuen er virkelig lækker.

Mat Bar, Reykjavik

På Sümac anbefalede kokken os at tage på Mat Bar. Det er en restaurant, hvor flere gourmetkokke er gået sammen om at lave et lille sted, hvor alle har råd til at få lækker mad med årstidens lokale råvarer.

Tastingmenuen består af 4 retter, der er rigeligt til at gøre dig mæt. Det er lavet på årstiden råvarer, som kan skaffes lokalt og koster kun knap 400 danske kroner per mand.

Hvad ville vi have gjort anderledes?

Vi kendte ikke til vejforholdene i Island. At man kun må køre 80 km/t og at vejene ikke er lige gode alle steder. Det er decideret ubehageligt at køre over 90 km/t på nogle strækninger.

Derfor havde vi ikke taget højde for, at afstandene ville tage længere tid end beregnet at køre.

For at optimere og undgå spildtid, vil jeg anbefale dig at tage ruten i følgende rækkefølge, hvis du vil se de samme ting som os.

Dag 1

Kør fra Keflavik og hele vejen Fosshotel Glaicer Lagoon for eksempel, så du er klar til Jökullsarlón næste morgen.

Dag 2

Kør til Jökullsarlón og Diamond Beach,. Herfra bevæger du dig retur mod Reykjavik via Fjadrargljufur, Waste Land og overnatter i Vík i Myrdal.

Dag 3

Fra Vík i Myrdal kører du til Reynisfjara, Sólheimajökull, Skogafoss og overnatter i hytten i Lambafell, hvor den hemmelige pool også er.

Dag 4

Kør fra Lambafell til Seljalandsfoss, besøg Lava Centre, Krysuvik, Kerid Crater og find et sted at sove på vej mod Gullfoss.

Dag 5

Kør til Gullfoss, Geysir og Thingvellir, inden du igen rammer Reykjavik, hvor du kan tage en tur i Perlan.

Og til slut, for det kan ikke nævnes for tit:

Husk at køb ind, når du har muligheden. Hvad end det er frugt, snacks eller mad der kan laves på kogeplader.

Hvad kan du anbefale at se i Island? Eventuelt på nord- eller østkysten?